صنایع دستی
نمایشگاه ملی صنایع دستی

نمایشگاهی فراتر از یک رویداد!

به دنیای رنگارنگ صنایع دستی خوش آمدید!

نمایشگاه ملی صنایع دستی، نه تنها به عنوان یک رویداد اقتصادی بلکه یک نمایشگاه زنده و پویا از فرهنگ و آداب اقوام مختلف ایران، هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود می‌کشاند. پس اگر علاقه‌مند به موضوعات صنایع دستی و توسعه پایدار هستید، بازدید این نمایشگاه جذاب را از دست ندهید.

صنایع دستی ایران از سالیان گذشته تا به امروز مورد توجه تمامی هنردوستان داخلی و خارجی بوده و هست. ایران با دارا بودن اقوام مختلف، ویژگی‌های خاص آب‌وهوایی و قومی خود، دارایی میراثی غنی در این زمینه است.

از جمله آثار شاخص در حوزه صنایع دستی می‌توان به فرش ایرانی، هنرهای ایرانی، آثار چوبی و غیره اشاره کرد که هر کدام به نوبه خود داستان و سبک و سیاق خاصی را دارند.

هنر و معماری ایران بازتاب یک سنت فرهنگی 5000 ساله با پیشرفت چشمگیری در طول تاریخ است، پیشرفتی که می‌تواند ایران را به یکی از قطب‌های صادراتی صنایع دستی تبدیل کند.

نمایشگاه ملی صنایع دستی بهترین گردهمایی برای همفکری و تبادل نظر در خصوص آینده این حوزه مهم در کشور به‌شمار می‌رود؛ حوزه‌ای که امرار معاش بسیاری از مردمان مهمی به آن وابسته است.


در سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا، کشورهای متعددی از اروپا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایگان ایران نیز با حضور خود در این نمایشگاه، در خصوص واردات صنایع دستی به بحث و بررسی با تولیدکنندگان می‌پرداختند. حال باید دید که نگرش دنیا به صنایع دستی پس از همه‌گیری کرونا و همزمان با کاهش سفرها، چگونه خواهد بود؟

مشهورترین صنایع دستی ایران کدامند؟

  • فرش ایرانی
  • میناکاری (حکاکی روی نقره)
  • مینیاتور
  • خاتمکاری
  • قلمزنی (فلزکاری)
  • آبگینه
  • صنایع دستی چرمی
  • صنایع دستی چوبی
  • سوزن دوزی

همانطور که می‌دانید صنایع دستی ایران، بسیار گسترده‌تر از لیست فوق است، یکی از عناصر جدانشدنی فرهنگ و هنر ایران، فرش آن بوده که قدمتی باستانی دارد.

طبق اعلام کارشناسان این حوزه، در سال 2019 با حجم صادرات بالغ بر 1 میلیارد دلاری خود، 7.9 درصد از بازار جهان را در اختیار داشته است، آماری که با شروع همه‌گیری، بدون شک فراز و نشیب‌هایی را متحمل شده است.

کشورهایی که بیشترین میزان واردات فرش ایرانی را دارند به ترتیب عبارتند از: آمریکا، آلمان، عمارات، ژاپن و لبنان.

صنایع دستی یکی از مهمترین روش‌های کسب درآمد جوامع محلی در ایران است که بیش از 3 درصد تولید ناخالص داخلی را در بر می‌گیرد. جالب است بدانید که فرش های ایرانی به‌عنوان محبوبترین محصول صنعت صنایع دستی حدود 1/3 بازار جهانی این محصول را در اختیار دارند. تا پیش از شیوع همه‌گیری کرونا، ایران بیش از 700 میلیون دلار صنایع دستی در یک سال فروش داشت که این میزان از فروش، این کشور را در رتبه 30 قرار داده است.


طبق گزارشات سال 2017، امارات و عربستان سعودی واردکنندگان عمده محصولات ایرانی هستند. تمامی کشورهای دنیا به نوعی خریدار محصولات صنایع دستی ایران می‌باشند، حتی ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یکی از بزرگترین خریداران صنایع دستی ایران، سالانه محصولات زیادی از جمله فرش ایرانی را وارد می‌کند.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران 1400

نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران سال 1400 در حالی سی و پنجمین دوره خود را آغاز خواهد کرد که جمع کثیری از افراد جامعه، واکسیناسون خود را انجام داده‌اند، اما آیا امکان حضور مجازی در این نمایشگاه وجود دارد؟

خوشبختانه پاسخ به سوال فوق بله است، ایروکسپو با راه‌اندازی سامانه هوشمند نمایشگاهی خود درصدد است تا علاوه برتبلیغات و بازاریابی، نشست‌های تخصصی B2B خود را تحت قالب وبسایت انجام دهند.


نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران 27 تا 30 مهر ماه 1400 (19  تا 22 اکتبر) به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. برگزارکننده این نمایشگاه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده که هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه را توسعه و گسترش بازار داخلی و خارجی صنایع دستی مناطق مختلف ایران اعلام کرده است.