نمایشگاه کتاب
نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب 1401

امسال قرار است که نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۱ بعد از دو سال دوری به صورت حضوری در مصلای امام خمینی برگزار شود. با توجه به وقفه دوساله‌ای که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای برگزاری نمایشگاه کتاب افتاده بود، امسال علاقه ‌مندان زیادی منتظر شروع زمان برگزاری این نمایشگاه هستند. به رسم سال‌های قبل، ناشران مختلف، در تکاپوی آماده کردن جدیدترین آثار خود برای عرضه در نمایشگاه هستند تا کتاب‌خوان‌ها از این فرصت استفاده کنند و کتاب‌های مدنظرشان را با قیمتی مناسب تهیه نمایند.

محمد خلج مدیر کمیته اداری و مالی نمایشگاه کتاب فرمود: با دریافت یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه بخش مجازی نمایشگاه برای سازمان‌ها و نهادها آغاز می‌شود و برای خرید کتاب روی کد ملی اشخاص شارژ خواهد شد و متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌ نام به سامانه Ketab.ir مراجعه کنند.

زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

تاریخ شروع نمایشگاه از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام شده و مصلای امام خمینی میزبان این دوره از نمایشگاه کتاب است؛ اما یک سوال وجود دارد که چرا شهر آفتاب انتخاب نشد و نمایشگاه بین‌المللی کتاب قرار است بار دیگر در مصلا برگزار شود؟

ظاهرا امکانات برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب فراهم نبوده و تنها گزینه مناسب برای برگزاری این نمایشگاه مهم و پرمخاطب، مصلای تهران اعلام شده‌است. البته براساس آخرین نظرسنجی، حدود ۸۵ درصد از ناشران و مخاطبان، مصلا را برای نمایشگاه کتاب مناسب دانسته‌اند. برنامه‌ریزی برای محل برگزاری این نمایشگاه از چندین ماه قبل شروع شده و قرار است که نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ بعد از دو سال محدودیت کرونایی، برگزار شود.

چه تعداد از ناشران در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ حضور دارند؟

حدود 2050000 ناشر برای حضور در این دوره از نمایشگاه ثبت‌ نام کرده‌اند که تقریباً 1231000 ناشر در بخش فیزیکی و ۸۲۱ ناشر در بخش مجازی حضور خواهند داشت. هر ناشر می‌تواند با توجه به مقررات و ضوابط نمایشگاه به دو شکل فیزیکی و مجازی یا فقط به صورت مجازی شرکت کند.

چرا برگزاری نمایشگاه کتاب تا این اندازه اهمیت دارد؟

یکی از دلایل شکل‌گیری چنین نمایشگاه‌هایی این است که مکانی مناسب و البته گسترده را برای معامله بین ناشران و دوست‌داران کتاب به‌وجود آورد تا آن‌ها بتوانند در فضایی صمیمی‌ و بدون واسطه، تعامل داشته باشند.

از دیگر مزیت‌های نمایشگاه کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌تواند فضایی باشد برای این‌که ناشران با یکدیگر و با چاپخانه‌ ها تعامل داشته باشند. همین موضوع می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را برای آن‌ها به‌وجود آورد و به تولید و نشر آثار با کیفیت، منجر شود.
  • مردم می‌توانند انتشارات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند و از جدیدترین کتاب‌های هر نشر مطلع شوند.
  • بازدیدکنندگان می‌توانند از تخفیف‌ها مطلع و بهره‌مند شوند.
  • تعامل با ناشران، انتقاد یا تمجید از آن‌ها بدون واسطه انجام می‌شود.

همچنین سامانه نمایشگاه آنلاین ایروکسپو مجری بخش آنلاین نمایشگاه های دیگر را برعهده دارد. برای مشاهده سامانه نمایشگاه آنلاین ایروکسپو به اینجا مراجعه فرمایید.

آنچه باید از نمایشگاه مجازی بدانیم