همه آنچه در پنجمین کنگره گردشگری سلامت کشورهای اسلامی گذشت

در پنجمین کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی چه گذشت؟

همه آنچه در پنجمین کنگره گردشگری سلامت کشورهای اسلامی گذشت

گردشگری سلامت حوزه‌ای از صنعت گسترده توریسم بوده که با توجه به پیشرفت و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایران و نیز آوازه بلند پزشکان داخلی در حال رونق و پاگرفتن است.


با آغاز همه‌گیری کرونا و سپری شدن نزدیک به دو سال از این حادثه، تمامی فعالان حوزه گردشگری ایران و جهان با ضررهای انکارناپذیری مواجه شدند. حال فرصت آن رسیده است تا با حمایت بیش از پیش از این بخش، جلوی زیان‌های بیشتر گرفته شده و زمینه‌های اشتغال را گسترش داد.


پنجمین کنگره گردشگری سلامت کشورهای اسلامی که از 16 تا 18 آبان ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما تهران برگزار شد، اولین رویداد در زمینه گردشگری پس از همه‌گیری بود که واقعا در نوع خود پربار و مفید به شمار می‌رود.

ایروکسپو؛ مجری پخش آنلاین این کنگره علاوه بر پوشش زنده و کامل آن از طریق وبسایت، قصد دارد تا در مطالب پیش‌رو، اطلاعات و عایدی‌های این رویداد بزرگ را به سمع و نظر مخاطبان، علاقه‌مندان و تمامی فعالان حوزه گردشگری سلامت برساند.

هدف اصلی برگزاری پنجمین کنگره گردشگری سلامت کشورهای اسلامی

هدف از برگزاری تمامی کنگره‌ها و رویدادهای تجاری، رشد و توسعه آن حوزه و کمک به بزرگ شدن تجارت مربوط به آن است اما کنگره گردشگری سلامت، اهدافی بیش از این‌ها در سر داشت.
اهداف اجرای این کنگره را از زبان دکتر مهدی کریمی؛ رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری کشورهای اسلامی، می‌شنویم:

متاسفانه در دو سال گذشته با توجه به شیوع همه‌گیری کرونا، اتفاقات بسیار عجیب و نادری در سطح دنیا و ایران افتاد که همین امر، فشارهای زیادی را بر فعالان بخش خصوصی متحمل کرد.


این فشارها و لزوم سرمایه‌گذاری بر بخش گردشگری سلامت کشور که به حق بسیار جای پیشرفت دارد می‌تواند سبب رونق اقتصادی و افزایش درآمدهای غیرنفتی شود.
هدف اصلی برگزاری پنجمین کنگره گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز گسترش این رابطه و رشد این شاخه موردنیاز و انسانی کردشگری است.

طی 8 سال گذشته و در دولت قبلی، مساله گردشگری سلامت و اهمیت و لزوم اجرایی شدن آن بسیار مغفول مانده که این بی‌توجهی، سبب عدم صدور مجوزهای لازم و پیشی گرفتن سایر کشورهای همسایه در این حوزه شد.


کشور ایران با توجه به موقعیت و داشتن 14 همسایه، امکان تبدیل شدن به مرکز گردشگری سلامت منطقه را دارد و حال زمان آن رسیده است تا مسیر پر پیچ وخم گردشگری سلامت با دید وزیران فعلی، فرای منطقه‌ای و جهانی شود.


به‌عنوان یکی از فعالان حوزه گردشگری سلامت و آشنا به مشکلات بخش خصوصی، راهکارهای تحقق این مهم را سرمایه گذاری مالی و فکری در حوزه گردشگری سلامت می‌دانم زیرا شرکت و بیمارستان های فعال در زمینه گردشگری سلامت، امکانات و تخصص‌های لازم برای گسترش این بازار را دارند و باید از این پتانسیل برای افزایش موقعیت‌های شغلی و ایجاد کار موثر در کشور استفاده کرد.

برگزاری جلسات تخصصی و کاربردی

یکی از موارد بسیار کاربردی و تخصصی این کنگره، برگزاری پنل‌های تخصصی مانند گردشگری درمانی، گردشگری ورزشی، پنل طب سنتی و فرآورده‌های طبیعی و نیز جلسات تخصصی و طولانی مدت B2B بود که مهم‌ترین قدم‌ها برای پیشرفت این حوزه گردشگری در کشور به ‌شمار می‌روند.

استقبال کم‌نظیر مهمانان خارجی از کشورهای همسایه مانند عمان، عراق و ترکیه و نیز کشورهای اروپایی در این کنگره بی‌نظیر بود. بدون شک ایران، در صورت تحقق سرمایه‌گذاری‌های لازم، آینده بسیار روشنی را در زمینه گردشگری سلامت خواهد داشت.

همچنین این کنگره به محلی برای برگزاری جلسات تجاری فیمابین کشورهای اروپایی و کشورهای اسلامی مبدل شد که طی جلسات 3 ساعته به بحث و گفتگو و رایزنی در خصوص همکاری‌های آتی و تقویت بیش از پیش موضوع گردشگری سلامت در سطح بین‌المللی پرداختند.

موارد این کنگره به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ وجود شرکت‌های استارتاپی و نمایشگاه جانبی دو بخش جذاب این کنگره بودند که ایروکسپو با گزارش در مورد فضا و بازگو کردن اتفاقات آن در متون بعدی، شما را بیش از پیش با حال و هوای پنجمین کنگره گردشگری سلامت کشورهای اسلامی آشنا خواهد کرد.

در ادامه میتوانید سخنرانان این پنل ها را ببینید: