صنعت فولاد در ایران
صنعت فولاد در ایران

صنعت فولاد ایران ایستاده و مقاوم خواهد ماند؟

صنعت فولاد ایران ایستاده و مقاوم خواهد ماند؟

ایران به دلیل داشتن معادن و منابع غنی از پرچم‌داران صنعت فولاد در دنیاست.
طبق گزارشات انجام شده، صنعت فولاد کشور به‌عنوان دومین صنعت استراتژیک کشور بعد از نفت و گاز شناخته می‌شود. ایران در سال گذشته موفق به کسب جایگاه دهم در میان فولادسازان جهان و نخستین تولیدکننده فولاد در غرب آسیا شناخته شد.
این آمار نشان‌دهنده میزان اهمیت این صنعت بزرگ و حجم اشتغال آن است اما سوال اساسی اینجاست که با توجه به تحریم‌های شدید آمریکا و سایر کشورهای دنیا، آیا می‌توان امیدی به صنعت فولاد کشور داشت و یا اینکه جایگاه این صنعت در آینده‌ای نه چندان دور چگونه است؟


ایروکسپو قصد دارد تا در این مقاله، به بررسی اهمیت صنعت فولاد کشور و لزوم تبلیغات شرکت‌های کوچک و متوسط برای گسترش سهم بازار خود در فضای دیجیتال جهت حضور در نمایشگاه‌های مرتبط بپردازد.


کاهش تولیدات فولاد خطری جدی است؟

در 9 ماهه نخست سال جاری میلادی، میزان تولیدات فولاد خام ایران در مجموع 19.3 میلیون تن گزارش شده است که این میزان به نسبت مدت مشابه سال 2020، کاهشی 8.6 درصدی را نشان می‌دهد.

جالب است بدانید که علی‌رغم این میزان کاهش، ایران همچنان رتبه دهم در میان تولیدکنندگان فولاد جهان را حفظ کرد پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که این میزان کاهش تولید، در سرتاسر دنیا اتفاق افتاده و باید دلیل اصلی آن را در شیوع همه‌گیری کرونا و برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته در راستای کاهش انرژی در سطح دنیا دانست.

تداوم تولید در صنایع فولادی کشور لازمه اقتصاد ایران خواهد بود پس این نوید را می‌دهیم که شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند با بهره‌گیری از فضای موجود در صنعت فولاد کشور، محصولات مرتبط با این حوزه را افزایش داده و بازار خود را گسترش دهند.


حضور در نمایشگاه‌های مرتبط با این حوزه مانند متافو که هجدهمین دوره آن در سال جاری برگزار خواهد شد، فرصت بسیار خوبی برای گسترش بازار شماست، پیشنهاد ایروکسپو مطالعه مطلب معرفی نمایشگاه متافو و پیگیری اخبار مربوط به آن از طریق وبسایت است.

آمار صنعت فولاد چه می‌گویند؟!

یکی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیر گذار در تمامی صنایع و بالاخص فولاد، مساله تحریم‌های بین‌المللی است.


این موضوع که دیگر رمقی برای تولیدکنندگان داخلی نگذاشته است، صنعت فولاد را از جنبه‌های مختلفی تحت شعاع قرار داده است اما خوشبختانه این صنعت، سخت و استوار مسیر جهانی شدن خود را طی می‌کند.


طبق گزارش منتشر شده توسط WSA (انجمن جهانی فولاد)،  در ماه‌های از سال 2021 تولید فولاد خام در کشور با افزایش‌هایی به نسبت سال گذشته نیز همراه بوده؛ شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان و فولاد هرمزگان از قوی‌ترین تولیدکنندگان فولاد در سطح جهان به‌شمار می‌روند.

شرکت‌های مذکور با توجه به وضعیت فصلی و تاثیرپذیری از دو مولفه تحریم و همه‌گیری کرونا، توانسته‌اند سیر صعود و پیشرفت خود را حفظ کرده و میزان تولیدات خود را در سطح مطلوبی حفظ نمایند. صنعت فولاد ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد خام در جهان، راهی آزموده شده را سپری خواهد کرد و بستر مناسبی برای رشد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به‌شمار می‌رود.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این صنعت باید تا سال 2025 میلادی به رتبه هفتم نوع خود در دنیا دست یابد و رشدی سه پله‌ای را تجربه کند.


بر این اساس، ظرفیت تولید زنجیره فولاد کشور از 123 میلیون تن در سال 1392 به 230 میلیون تن در بازه‌ای کمتر از 10 ساله رسیده است که این اعداد نشان‌دهنده علت خیز این صنعت برای رتبه هفتم در دنیاست.

از راه‌های بهره جستن از فضای حاکم بر صنعت فولاد کشور، رایزنی با شرکت‌های دولتی از طریق برگزاری جلسات B2B و بازاریابی هدفمند و سریع است؛ راه پیشنهادی ایروکسپو، حضور در نمایشگاه‌های معتبر داخلی تحت ایجاد فروشگاه در وبسایت و صرفه‌جویی در هزینه و زمان شماست.