صنعت خودرو در ایران
صنعت خودرو در ایران

چشم‌انداز صنعت خودرو در ایران را بدانید

نمایشگاه آنلاین صنعت خودرو

چشم‌انداز صنعت خودرو در ایران را بدانید

صنعت خودروی ایران بازاری اشتراکی است بدین معنا که بسیاری از بازیگران اصلی داخلی مانند ایران‌خودرو، سایپا، پارس خودرو، کرمان خودرو و بهمن موتور انواع مدل‌های مختلف را تولید می‌کنند.


اما آیا تولیدکنندگان خودرو در ایران نیم نگاهی به صادرات دارند؟ آیا تولیدات آنان در داخل افزایشی است؟


ایران خودرو و سایپا به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان خودرو ایران، در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در سال‌های آینده هستند. نمونه‌های از برنامه‌ریزی دولت در زیر آمده‌اند:

  • در ژوئن 2020، ایران خودرو برای تقویت تولید داخلی، 175 پروژه را برای تقویت بومی‌سازی قطعات خودرو و کاهش هزینه‌های واردات تا 246 میلیون یورو راه‌اندازی کرد.
  • در ژانویه 2020، دولت کارخانه تولید کامیون‌های سنگین را در مشگین شهر راه‌اندازی کرد تا بتواند روزانه 50 کامیون تولید کند.
  • در اکتبر 2019، شرکت سازه گستر سایپا توافقنامه‌ای به ارزش 180 میلیارد ریال (1.6 میلیون دلار آمریکا) با یک شرکت دانش بنیان بنام پارس ایرانیان سامان امضا کرد تا لامپ اتومبیل تولید کند.

صنعت خودرو در ایران به‌دلیل همه گیری کووید -19 و تحریم‌های شدید بین‌المللی، شاهد کاهش رشد بوده است. با این حال، از آنجا که دولت در کشور اقدامات لازم را برای افزایش تولید وسایل نقلیه و کاهش هزینه واردات را همزمان انجام می‌دهد، می‌توان امید به رشد مداوم این صنعت در طول دوره‌ای 5 ساله باشیم.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، بازار خودروی ایران در سال 2020، 26.43 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده که با ثبت  CAGR (نرخ رشد مرکب سالانه) حدود 9.57٪، انتظار می‌رود تا سال 2026 به 45.56 میلیارد دلار برسد.

آینده صنعت خودرو ایران روشن است؟

حقیقت انکار ناپذیر این است که صنعت خودروی ایران همچنان مسیر کندتری را به نسبت سایر کشورها طی می‌کند. علی‌رغم تمامی اقدامات صورت گرفته در راستای خودکفایی و تکمیل پروژه‌های تولید تجهیزات الکترونیک و مکانیکی، بازار داخلی ایران همچنان تشنه خودروهای با کیفیت و به‌روزتری است.

ایروکسپو قصد دارد تا در این مقاله، وضعیت صنعت ایران را به صورت شفاف بررسی کند تا فعالان تجاری و صنعتی این حوزه، آینده روشنی را از این صنعت برای خود ترسیم کنند و از طریق پلتفرم این سامانه آنلاین، به برگزاری جلسات تخصصی B2B و توسعه بازار خود بپردازند.
ایران که بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه با بازار نزدیک به یک سوم بازار خودرو آلمان را داراست، با اجرای تحریم‌ها، شاهد افت در صنعت خودرو بوده است اما آیا آمار نیز این افت را تایید می‌کنند؟

ایران به‌دلیل افزایش تولید داخلی قطعات خودرو و افزایش تقاضای مصرف کننده‌، یکی از بزرگترین بازارهای خودرو در خاورمیانه است. در سال 2020، تولید خودروهای سواری در ایران با افزایش 7 درصدی نسبت به سال همراه بود. همچنین فروش سالانه خودروهای سواری در سال 2020، بیش از 815 هزار دستگاه گزارش شده که 8.7٪ افزایش فروش را نسبت به سال 2019 نشان می‌دهد.


نکته قابل توجه این است که افزایش تقاضای خودروهای سواری در ایران سبب شده است تا تولیدکنندگان اصلی برنامه‌ریزی گسترده‌ای را در راستای روانه کردن مدل‌های جدید انجام دهند.

در فوریه 2020، ایران خودرو اعلام کرد که قصد عرضه 9 خودرو جدید را در 3 سال آینده دارد که بخشی از آنان عبارتند از رانا پلاس‌، سورن پلاس‌، سمند بهینه‌، دنا اتوماتیک پلاس و پژو پانوراما و مدل‌های هیبریدی.


 موقعیت‌های تجاری صنعت خودروسازی در ایران

تولید موتور خودرو و اجزای آن در ایران طی چند سال گذشته با رشد سریع جمعیت و نیاز به وسایل نقلیه، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. ایران در برنامه بزرگ اقتصادی خود برای سال 2025، قصد دارد به عنوان شماره یک صنعت خودرو در منطقه خاورمیانه و پنجم در آسیا و همچنین یازدهم جهان قرار گیرد.


آیا پیش‌شرط های این تحول در ایران مورد توجه قرار گرفته است؟
سه عامل اصلی رسیدن به این هدف بلند پروازانه عبارتند از:
– برنامه‌های حمایتی دولت از بخش خودرو
– افزایش نیروی کار ماهر و تحصیل کرده
– پتانسیل عظیم سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی

یشنهاد ایروکسپو به تمامی فعالان تجاری حوزه خودرو، تمرکز بر مورد اخیر است، بخش خصوصی به‌عنوان بازوی اصلی اجرایی و تولیدی کشور، باید از این موقعیت در راستای پیشبرد اهداف خود بهره ببرد پس با حضور در نمایشگاه‌های مرتبط با حوزه خودرو مانند شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و لوازم خودرو که در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی لازم را در راستای افزایش تولیدات خود انجام دهید.

ایروکسپو جهت معرفی مجموعه‌های کوچک و متوسط کشور، طرح‌های خوبی را در راستای بازاریابی آنلاین هدفمند و دریافت بازخورد سریع دارد، پس با کارشناسان ما در ارتباط باشید و در هزینه‌های نمایشگاهی خود صرفه‌جویی کنید.